מהו תיק עבודות (portfolio)?

תיק העבודות מהווה כלי אחד מתוך כמה נוספים עבור הבוחנים לבחור מתוך מאות מועמדים את המתאימים בעיניהם לאקדמיה לעיצוב, למחלקה זו או אחרת. זהו אוסף של עבודות ויזואליות, דו או תלת מימדיות, בטכניקות וחומרים שונים המעיד
על האדם היוצר אותן, על יכולותיו הטכניות והרעיוניות וזיקתו לעולם העיצוב.

מספר העבודות בתיק העבודות משתנה ונע בין בערך 6 ל20. לעיתים מגביל המוסד הבוחן או המחלקה את המספר או את גודל העבודות, לעיתים מוכתב למעמד מראש נושא העבודות או חלק מהן, אך ברוב המקרים מגיש התיק בוחר את מספר
העבודות שהוא מעוניין להציג, את תוכנן, את החומרים מהן ייוצרו, ואת האופן בו יוגשו.

ה”תיק” עצמו יכול להיות שונה בתכלית ממועמד למועמד. הוא יכול להיות קלסר פשוט שנקנה בחנות לציוד משרדי, בו מתוייקות העבודות. הוא יכול להיות קלסר פשוט שיצר בעל התיק במו ידיו, והוא יכול להיות מעוצב בשלל צורות, אופנים,
חומרים שונים.

את תיק העבודות מכין הנבחן מראש. הדבר מהווה יתרון משמעותי, שכן הנבחן יכול להציג את מגוון ומירב יכולותיו וכישוריו, באופן מתוכנן, מושכל ורגוע, שלא כמו בחלקים אחרים בתהליך המיון, בהם מרכיבי הלחץ, המתח והזמן הנתון משפיעים
ביותר על הצגת יכולותיו של הנבחן.

אם צריך כשרון כדי להכין תיק עבודות טוב?

האם צריך לדעת לצייר כדי להתקבל ללימודי עיצוב באקדמיות?

לא בטוח בכלל…..

הבוחנים באקדמיות רוצים להכיר את המועמד באמצעות תיק העבודות שלו. זוהי תעודת הזהות שלו, ועליה לספר מי המועמד, עד כמה הוא מעניין, יצירתי, אינטיליגנט, פתוח ללמוד ועוד.

אי לכך אנו ממליצים להגיש תיק עבודות מושקע ומוקפד, שיעיד על רצינותו ונכונותו של המועמד ללמוד באקדמיה אליה מנסה להתקבל.

הנה כמה רעיונות וטיפים שיעזרו לך להכין תיק עבודות אישי וייחודי שיעזור לך להתקבל לאקדמיה אליה אני מעוניין להתקבל:

חשוב מאוד שהתיק יהיה מגוון. רצוי לשלב בתיק: רישומים, צילומים של עבודות תלת מימדיות, סקיצות, וכולם במגוון טכניקות וחומרים.
אם *את בולטת ביכולותיך בתחום מסויים הזהרי שלא תפריזי בכמות העבודות בטכניקה בה את חזקה. תיק עבודות בו המון רישומים מעולים בפחם לדוגמא, ומעט מידי עבודות בטכניקות אחרות, עלול להעיד על מקובעות, חוסר יצירתיות, הליכה
למקום הבטוח וחוסר תעוזה.
מומלץ לשלב סקיצות ועבודות בתהליך בתיק העבודות. הן מעידות על חשיבה תהליכית ויסודית, ועל יכולת ורצון לחקור בדרך לתוצאה.
סקיצות יכולות להמחיש ולגבות תהליך עיצוב של אחת העבודות בתיק, או להופיע כמודל רעיוני למוצר שהמועמד לא יכול לייצר בשל מגבלות חומר או מגבלות טכניות אחרות.

חשוב שהעבודות יעידו על רגישות לפרטים. אל תחסירי בפרטים. דייקי באמירה ובדרכי ההמחשה, נדבי הסברים ויזואליים.
לדוגמא:

– בסקיצה לארון שעיצבת הציגי את פרטי החיבור, הסבירי איך נפתחת המגירה. ניתן להציג לצד העבודה המוגמרת תקריב על פרט מתוך העבודה.

או

– ברישום דיוקן ריאליסטי אל תוותרי על רישום ברק העיניים ועל כל ריס.

כדאי ליצור עבודות בנושאים שמעניינים אותך באופן אישי, או שיש לך הכרות מעמיקה איתם.המנעי מעיסוק בנושאים בנאליים כמו זקנות חרושות קמטים מטיול בארץ רחוקה, דיוקן של זמר רגיי נודע או של מהפכן קובני.
אין צורך לעסוק בתיק בתחום אליו רוצים להתקבל, אבל כדי להראות על גישה אליו.לדוגמה: בתיק לעיצוב אופנה לא הכרחי להציג קולקצית בגדים שעיצבתם. כדי להראות זיקה, ניתן להראות ציורים של פרטי לבוש, פסל שהחומר השולט בו הוא
טקסטיל וכדומה
לשלב טקסט אם הוא מסביר את העבודה או נותן לה שם. לא לכתוב את מה שבין כה רואים.
אפשרי להתמקד בנושא אחד בכל התיק, אך זה כלל לא הכרחי. עדיף תיק טוב וללא קשר בין העבודות מאשר תיק “צולע” הסובב באופן מאולץ סביב נושא אחד.
להכניס כל דבר מעניין שיכול להעיד על המעמד כאדם יצירתי ולסקרן, אפילו טקסטים שכתב.
למקצועות תלת מימדיים (כגון: תעשייתי וצורפות) חשוב להכניס גם עבודות תלת מימדיות. את המקור או צילום.
ניתן לשלב צילומים אומנותיים בתיק אך במידה מעטה וזהירה ביותר. זהו מדיום פחות מוערך בתיקי עבודות בשל הקלות שבביצוע שלו.

בתהליך המיון לאקדמיות לעיצוב ולאדריכלות, חשוב להציג תיקי עבודות רציניים ומוקפדים, אך עם זאת תיקי עבודות גולמיים שמעידים גם בתוכנם וגם בעריכתם כי מדובר במועמד ללימודי עיצוב ולא בוגר אקדמיה. תיקי “עשויים” מדי עלולים
לצור תחושה יהירות וחוסר פתיחות ללמידה.

*המאמר נכתב בלשון נקבה, אך מיועד ומאחל הצלחה לשני המינים.